Організація роботи вчителя-логопеда та створення логопедичного кабінету
в комунальному закладі «Східненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області»
Учителями-логопедами призначаються особи, які мають вищу дефектологічну освіту, в порядку, встановленому для вчителів загальноосвітніх шкіл.
Основними напрямами діяльності вчителя-логопеда є робота, спрямована на подолання і профілактику розладів мовлення у дітей з мовленнєвими порушеннями.
Вимоги до логопедичних кабінетів
Обладнання логопедичного кабінету повинно відповідати основним вимогам Положення про логопедичні пункти системи освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України № 135 від 13.05.1993р і типового Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів.
Цілі, завдання й принципи організації роботи логопедичного кабінету
Логопедичний кабінет призначений для проведення корекційно-розвивальних занять індивідуально та в групах, які комплектуються відповідно діагнозу та віку дітей.
Метою створення та функціонування логопедичних кабінетів є забезпечення оптимальних умов для організації корекційно-розвивального процесу та реалізації завдань щодо виправлення мовленнєвих вад дітей, відповідно Державного стандарту базової і повної середньої освіти.
Завданням функціонування логопедичного кабінету є здійснення ефективного корекційно-розвивального навчання дітей з мовленнєвими порушеннями, що передбачає:
- створення предметного середовища з коригуючими, розвивальними та оздоровчими компонентами;
- постійний науково-методичний (технологічний) супровід навчально-розвивального процесу;
- наявність звітно-планової логопедичної документації;
- змінні інформаційні матеріали для педагогів та батьків.
Матеріально-технічне забезпечення логопедичного кабінету
Комплектація кабінету обладнанням здійснюється відповідно типового переліку навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів, а також з урахуванням вимог щодо типу кабінету (логопедичний кабінет), які затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України № 135 від 13.05.1993р.
Навчально-методичне забезпечення логопедичних кабінетів
Навчально-методичне забезпечення логопедичних кабінету складається з навчальних програм, підручників, навчальних та методичних посібників, навчально-наочних посібників, ігор, конструкторів, матеріалів для розвитку тонкої моторики, іншого навчального обладнання необхідного для роботи з логопатами, яке має відповідати навчально-корекційним завданням, віковим особливостям розвитку й рівню загальноосвітньої підготовки дітей.
Логопедичний кабінет може бути оснащений:
Посібниками та матеріалами:
– для розвитку мислення, пам’яті, уваги, уявлення, фантазії, тонкої моторики, фізіологічного дихання, звуковимови;
– для навчання грамоті; попередження й подолання дисграфії та дислексії; формування лексики, граматичного строю мовлення, зв’язного мовлення та ін.
Систематизованим ілюстративним матеріалом, який відповідає лексичним темам: предметні, сюжетні малюнки, серії картинок, картинки з діями та ін.
Картотекою: словесних, пальчикових ігор, ігор на розвиток комунікативних здібностей, віршів, загадок, чистомовок, скоромовок, текстів для автоматизації звуків та ін.
Розвивальним матеріалом: криптограми, анаграми, ребуси, шаради, головоломки та ін.
Матеріалами дитячої мовленнєвої творчості: оповідання, історії, журнали, казки, вірші та ін.
Організація логопедичних занять
Логопедичні заняття є основною формою корекційного навчання і призначаються для систематичного формування та розвитку та корекції всіх компонентів мовленнєвої системи.
Перші два тижні вересня та останні два тижні травня проводиться обстеження дітей.
Підгрупові заняття –тривалість 25-30 хв.
– розвиток лексико-граматичної сторони мовлення;
– розвиток зв’язного мовлення;
– формування фонетико-фонематичної сторони мовлення;
– грамота
Індивідуальні заняття – тривалість -15 хв. на одну дитину.
На підставі даних обстеження, з урахуванням загального плану навчання, складаються розклад занять та плани індивідуальної роботи з кожною дитиною. У плані зазначаються, які саме звуки потребують корекції, і уточнюються терміни їх постановки з таким розрахунком, щоб до моменту вивчення кожного звуку на підгрупових заняттях, домогтися правильної його вимови і первинного закріплення на матеріалі складів, слів, нескладних текстів.
Відзначаються також звуки, які дитина змішує, опускає або заміщає в мовленні. Враховуються і всі інші труднощі дитини, що стосуються вимови складних слів, аналізу звукового складу слова, словника, граматичного ладу мовлення.
При складанні плану роботи необхідно враховувати загальний розвиток дитини, її працьовитість.
Нормативно-правові документи
Правові документи:
1. Конституція України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
2. Конвенція «Про права дитини», 1991р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
3. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 № 641) https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#Text
Закони України:
1. закон України «Про освіту», 2017р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
2. закон України «Про охорону дитинства», 2001р.;34. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text
3. закон України «Про інноваційну діяльність» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
4. Наказ МОіН України від 16.06.2015 № 641. «Про Концепцію Національно-патріотичного виховання дітей і молоді» https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
5. Наказ Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#Text